Τριμηνη προθεσμια ασκησης αγωγης

Ευρετήριο Άρθρου


Η διάταξη αυτή αναγνωρίζει υπέρ του Επικουρικού Κεφαλαίου ΕΥΝΟΪΚΗ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΗ, ως προς το θέμα της επιδίκασης τόκων, χωρίς, όμως, κάτι τέτοιο, να δικαιολογείται από λόγους δημοσίου συμφέροντος.
Κι’ αυτό γιατί, όπως ήδη παγίως γίνεται νομολογιακά δεκτό, ΤΟ ΑΠΛΟ ΤΑΜΕΙΑΚΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ ΤΟΥ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ ΔΕΝ ΤΑΥΤΙΖΕΤΑΙ ΜΕ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ‘Η ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ και, συνεπώς, δεν μπορεί να δικαιολογήσει την παραβίαση του δικαιώματος των παθόντων από τροχαία ατυχήματα να απαιτήσουν και να λάβουν τόκους για τις αξιώσεις τους σε ποσοστό ίδιο με εκείνο που καταβάλλουν οι ιδιώτες.
Εξάλλου, δεν συνιστά τέτοιο λόγο δημοσίου συμφέροντος το γεγονός, ότι το Επικουρικό Κεφάλαιο, που είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, τελεί υπό την εποπτεία και τον έλεγχο του Κράτους.
Μετά ταύτα, σαφέστατο και αδιαμφισβήτητο καθίσταται το γεγονός, ότι η προαναφερόμενη διάταξη του άρθρου 19 παρ. 2 Π.Δ. 237/1986, όπως αυτή τροποποιήθηκε και ισχύει με την διάταξη του άρθρου 4 εδ. γ’ του Ν. 4092/2012, ΕΡΧΕΤΑΙ ΣΕ ΑΝΤΙΘΕΣΗ:
1.- Με τα άρθρα 4 παρ. 1, και 20 παρ. 1 του Συντάγματος, αφού µε αυτή αναγνωρίζεται υπέρ του Επικουρικού Κεφαλαίου ευνοϊκή μεταχείριση,
2.- Με το άρθρο 6 παρ. 1 της ΕΣΔΑ, αφού δεν προκύπτει, ότι υφίσταται λόγος δημοσίου συμφέροντος, που να καθιστά ανεκτή τη διαφοροποίηση αυτή.
3.- Με την διάταξη του άρθρου 1 του Πρώτου Πρόσθετου πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ, εν όψει του ότι επιβάλλεται προσβολή της περιουσίας του κάθε παθόντος - δανειστή του Επικουρικού Κεφαλαίου, χωρίς να γίνεται επίκληση σοβαρού λόγου δημοσίου συμφέροντος και
4.- Με την ήδη και συνταγματικώς κατοχυρωμένη (άρθρο 25 παρ. 1 του Συντάγματος) αρχή της αναλογικότητας.
(Βλ. σχετικά, Μον. Πρωτ. Αθηνών 3941/29-11-2012 – Χαράλαμπος Σεβαστίδης – στην ηλεκτρονική έκδοση του Νομικού Περιοδικού «ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ» και στις σκέψεις της ΟλΑΠ 4/2012, ΕΦΑΔ (2012), 578, ΧρΙΔ (2012), 440).
Ειδική αναφορά και μνεία θεωρώ ότι πρέπει να γίνει στην πρόσφατη απόφαση της ΟλΑΠ 4/2012 η οποία έκρινε ότι η ΕΡΤ Α.Ε. δηλαδή ένα πρόσωπο κατά την άποψή μου αυξημένου δημοσίου συμφέροντος σε σχέση με το Επικουρικό Κεφάλαιο ΔΕΝ απολαμβάνει των προνομίων του Δημοσίου ανάμεσα στα οποία συγκαταλέγεται και το ποσοστό του τόκου υπερημερίας που καταβάλλεται από το Δημόσιο και το οποίο ανέρχεται σε 6 %, δηλαδή ποσοστό λιγότερο του ½ από εκείνο που υποχρεούται να καταβάλει ο οφειλέτης του Δημοσίου και το οποίο ισχύει και για όλους τους άλλους διαδίκους.
Παρακαλώ επιτρέψτε μου να κλείσω την παρούσα εισήγηση επαναλαμβάνοντας τη χθεσινή μου εκτίμηση - τοποθέτηση ότι η διάταξη του άρθρου 4 Ν. 4092/2012 στο σύνολό της πέρα από πρόδηλα αντισυνταγματική είναι και ιδιαίτερα άδικη, ανάλγητη και επικίνδυνη για την κοινωνική συνοχή και γαλήνη και φοβούμαι ότι μάλλον θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από όσα πιστεύουν ότι θα λύσει οι εμπνευστές της και για το λόγο αυτό πρέπει να καταργηθεί άμεσα είτε νομοθετικά είτε στην πράξη με την διαφαινόμενη πανηγυρική και ομόθυμη κήρυξή της ως ανεφάρμοστης και αντισυνταγματικής από το έσχατο προπύργιο της Δημοκρατίας το Δικαστή της ουσίας, είτε με την χρήση των διατάξεων του Κοινοτικού Δικαίου είτε με τη χρήση των διατάξεων του συντάγματος αλλά και κυρίως με γνώμονα το κοινό περί δικαίου αίσθημα και το κοινωνικό συμφέρον που πλήττονται βίαια και βάναυσα από την ψήφιση και τυχόν εφαρμογή της.  
Σας ευχαριστώ.